Page 18 - Lokum Çocuk Ve Edebiyat Dergisi Ocak 2023 Sayısı
P. 18

Yazmak  k nc  b r d lde konușmayı öğrenmek
        g b .  Nasıl  öğren yoruz  o   k nc   d l ?  B r
        gramer ,  yan   tekn k  yapısı  öğren l yor.
        Yazının da var b r tekn k yapısı var ve  ște onu
        yaratıcı  yazı  eğ t mler nde  öğreneb l yoruz.
        Ama  s z   k nc   d l n  gramer n    sted ğ n z
        kadar  öğren n.  Eğer  o  d l n  prat ğ n
        yapmıyorsanız, öğrenm ș sayılır mısınız? İște
        aynı  șek lde,  yazının  da  prat ğ n   yapmadan
        öğrenm ș  olmuyorsunuz.  Yan   k lometre
        yapmak  gerek yor.  İk nc   d lde  nasıl  prat k
        yapılıyor?    O    d l    konușamazken       de
        konușmaya        çalıșarak.     Yazıda       da
        yazamıyorsak  da  yazmaya  çalıșmalıyız.              8.  Öğretmen  ve  ebeveynlere  k tap  seç m nde
        K lometre  yapmalıyız.  İk nc   d lde  prat k         nelere d kkat etmeler n  öner rs n z?
        yapmanın  k nc  b r kanalı daha var. Ned r o?         Ben  b r  res ml   k tap  yazarı  olduğum   ç n  o
        O  d l    y   konușan  b r ler n n  ağzından  çıkan   alanda  nelere  d kkat  etmeler   gerekt ğ n
        cümleler  bolca duymak. Mesela f lm  zlemek,          söyleyeb l r m.  Öncel kle  res m-met n  denges
        radyo  d nlemek,  vs.  Yazıdak   karșılığı  ned r     sağlam k taplar seçs nler. Res m-met n denges
        bunun?  Elbette  o  d lde  ehl   olan  b r ler n n,   derken,  res mle  metn n  eș t  yer  kaplamasından
        yan   yazarların  kalem nden  çıkan  cümleler         bahsetm yorum.     Res mle     metn n    h kaye
        okumak.  Özetle  yazmadan  ve  okumadan               anlatıcılığında   eș t    rol    oynamasından
        yazmak     öğren lem yor.     En    bașta    ne       bahsed yorum.     B z   yazarlarda    h kayen n
        dem șt m?  Yazab lmek   ç n  okumaya  devam           tamamını  anlatma  eğ l m   vardır.  Oysa  res ml
        etmem  gerek yor.  İște  bu  okuma  ve  yazma         k tap  yazarları  egolarını  b r  kenara  koyup
        süreçler   olmadan  zaten  o  atölyeler   de          h kayen n  b r  kısmının  anlatılma   ș n   ç zere
        veremem      k .   Çünkü     okumazsam       ve       bırakmak zorundalar. B r örnek verecek olursam:
        yazmazsam          kend m        yen leyemem.         "Bu  Ne  Tatlı  Șey  Böyle?"   s ml   k tabımın
        Yen leyemezsem  de  atölyeler m  yavanlașır,          kahramanı Lol  kardeș n  kıskanıyor ve eve gelen
        enerj s  düșer.                                       m saf rler bebeğ n yanına g d p "Bu ne tatlı șey
                                                              böyle!"  ded kçe  onlara  "Haklısınız"  d yor.  Okur
                                                              yazarın  söyled kler ne   nanacak  olsa  Lol 'n n
                                                              kardeș n   tatlı  bulduğunu  düșüneb l r.  Oysa
                                                              orada  gerçekler   ç zer  söylüyor:  Lol   "Haklısınız"
                                                              derken  bașından  çıkan  düșünce  bulutunda
                                                              el ndek  pastayı kardeș n n yüzüne atıyor, ya da
                                                              elma șeker yle kardeș n n kafasına vuruyor. Ben
                                                              bunu    met nle   söylem yorum.    Ç zer   öykü
                                                              anlatıcılığında  sorumluluğu  yazarla  paylașıyor.
                                                              İște  bu  b r  res ml   k tabın  olmazsa  olmazı.
                                                              Dolayısıyla  res ml   k tapları  seçerken  öncel kle
                                                              buna d kkat ets nler.






   18.www.lokumderg .com
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23