Page 20 - mayisyeni
P. 20

rim bana benzemez, tersine, yazarken ben onlara    Hiçbir  çocuk,  Büyük  Yatakta  Kim  Yatacak,  Fasulye
        benzerim.  Böylece o yepyeni karakterin kılığında,   Motorlu Uçan Daire, Dağınık Çocuk masallarındaki
        onun hissettiklerini hissetmeye, onun yaşadıklarını   kahramanın kendisi olduğunu duymak istemez. Ke-
        yaşamaya başlarım. Karakterlerimin canlı ve inan-  sinlikle bir arkadaşıdır o. Ve o arkadaşının başına
        dırıcı olmasının nedeni belki de budur.            gelenler aracılığıyla, hayatla ilgili deneyimler edinir,
                                                           sorunlar  karşısında  nasıl  kararlar  verebileceğinin
        7-Betimlemeyi en çok sevdiğiniz zaman hangisidir?
                                                           ipuçlarını alır.
        Ortaokul ve lisede okumamız önerilen romanlarda    İlk kez 2000’de, Süper Gazeteciler’ de kullandım özel
        yer alan sayfalar dolusu mekân, zaman, giysi, ka-  isimleri.  Gerçekçi  bir  macera  serisi  olduğundan
        rakter,  manzara  tasvirlerinden  mi  neden  bilmem,   isimler zorunlu oldu.
        betimlemeden  çok  sıkılırım  ben.  Kurguya  katkısı
        yoksa  eğer,  kitaplarımda  betimleme  yapmam.  Bir   9-Yazılarınızı  yazarken,  hayal  gücünün  sınırlarını
        odanın dekorunu, bir manzaranın ayrıntılarını, bir   zorladığınızı  hissedip  bunun  toplumsal  yargılarla
        karakterin  tipini  betimleyerek  okura  kendi  özgür   ters düşebileceğini düşündüğünüz oldu mu?
        seçimi için fırsat vermemek bana doğru gelmiyor.
        Bu nedenle, eğer benim kitaplarımda bir betimle-   Ben  de  bu  toplum  içinde  yaşıyorum;  yani  toplum,
        me görürseniz, bilin ki daha sonraki sahnelerde o   “benim” aslında.
        ayrıntılar kesinlikle gerekli olacağından oradadır.   Günümüzde  anlamından  uzaklaşan,  işlevini  yitiren
                                                           kavramların fark edilmesi ve ayıklanması ne iyi olur-
        8-Uzun bir süre öykülerinizde, masallarınızda özel
        isim kullanmamayı tercih etmişsiniz. Bunun nedeni   du.  Hâlâ  çocukları  küçümseyen,  kendi  çocuğunu
        nedir? Bizimle paylaşmak ister misiniz?            anlamayan, yaşadığı çağın gerektirdiklerinin farkın-
                                                           da  olmayan,  tutku  diye  kaba  dürtülerinin  peşinde
        Masallarım, her çocuğun okul öncesi ve ana sınıfı   koşan, evrendeki her canlının yaşam hakkı olduğu-
        döneminde karşılaşacağı temel kavramlar üzerine    nu fark edemeyen, kendini gelecek bir yana günü-
        kurulu.  Bu  masalları  oğullarım  Alper’e  ve  Evren’e   müzün beklentisine göre bile geliştirmeyi akıl ede-
        anlatırken  kahramanlara  özel  isim  vermemem,    meyenlerin  yargılarını  önceleyerek  yazmak,  önce
        diledikleri  ismi  yakıştırsınlar,  diyeydi.  Uyumak  İs-  doğaya, sonra kişiliğime aykırı.
        temeyen Zürafa, belki de yuvadaki Selim olacaktı   Kitaplarımın evrensel olması önemli benim için. An-
        Alper’in  gözünde;  Geceyi  Unutan  Fil  ise  Evren’in   cak  bazı  konularda  çekimser  davrandığımı,  o  ko-
        okulundaki Kerem. Ben masaldaki kahramanın Ah-     nulara belli belirsiz değinmek zorunda hissettiğimi
        met ya da Ayşe olduğunu söylersem, masal onların   itiraf  etmeliyim.  Dünyada  milyarlarca  insanı  birbi-
        algısında inandırıcılığını yitirirdi.
                                                           rinden ayıran bir o kadar da fark var. Tüm o fark-
                                                           lılıkları kabullenmek çok zor olmamalıydı ya, kabul-
                                                           lenilmese de farklılıkların var olduğunu bilmek bile
                                                       Kadir İncesu, İstanbul Kitap Fuarı  dığımız evren bu değil. Belki de bu yüzden biz ya-
                                                           yeterliydi. Herkesin kendilerine benzemesini, kendi
                                                           değer yargılarıyla yaşamasını isteyenler, kendi dar
                                                           çevreleri içinde kabul görüyor olabilir, ancak yaşa-
                                                           zarlar, dünya piyasasında zorlanıyoruz. Dar bir alan
                                                           içinde dönüp durmak zorunda kaldığımızdan, yaşa-
                                                           ma, çağa, insana eksik kalıyoruz.
                                                           Hayatı bütünüyle kucaklamak neden bu kadar zor?
                                                           10-Bugünkü  bakış  açınızla  ilk  yazılarınızı  nasıl  de-
                                                           ğerlendiriyorsunuz? Yazarken önceden planlar mı-
                                                           sınız?
                                                           Yazarken planım hiç olmadı, yalnızca ilhamı izlerim.
                                                           Masalları anlatırken, hele ilk masallarda iyice gafil
                                                           avlanmıştım. Kertenkele masalı anlat, zürafa masalı
                                                           anlat diye direten bir çocuğa önceden kurgulanmış
                                                           bir masal anlatmak elbette olanaksızdı. Hele ki, ka-
                                                           baca yaptığım taslağı bile uygulamama izin verme-
                                                           den, karakterleri değiştirip, “Hayır, öyle değil.” diye-
                                                           rek kurguya müdahale varsa…
                                                           Hâlâ  aynı  plansızlık  içinde  yazıyorum.  Not  da  al-
                                                           mam, aksi halde düşüncelerimin serbest akışını kı-
                                                           sıtlar. Öykü yazarken daha farklı bir yöne gidebile-


        20 •   www.lokumdergi.com
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25